TarjaKaltiomaa Asioilla on tapana järjestyä. Yhteistyötä ja hyvää tahtoa tarvitaan.

Signifikantismi – taiteen harrastajan taidesuunta

  • Merkityksellisiä voivat olla myös muodot ja tapa kuvata niitä.
    Merkityksellisiä voivat olla myös muodot ja tapa kuvata niitä.
  • Taiteen kuluttaja.
    Taiteen kuluttaja.
  • Taiteen koti.
    Taiteen koti.
  • Merkityksellisyyttä ehkä tässäkin taideteoksessa.
    Merkityksellisyyttä ehkä tässäkin taideteoksessa.

 

Maalari maalaa taulua. Maalari maalaa monta taulua. Taidekeräilijä tai galleristi arvioi taulut ja he muodostavat käsityksen siitä, mistä tauluissa on kysymys. Taidesuunta saattaa olla koko vuosisadan juttu. Googlasin ekspressionismi sanaa ja huomasin sen olevan taidesuuntana 1900-luvun alussa muodostunut taidesuunta. Impressionisesti vaikutettiin taiteen piirissä 1800-luvulla.

Muiden harrastusteni ohella käyn usein taidenäyttelyissä laidasta laitaan. Olen nauttinut vanhasta taiteesta ja nykytaiteesta. Nykytaiteen osalta taidesuuntauksena pidetään käsitettä modern art. Taidesuuntaukset ansaitsevat muitakin nimityksiä – sellaisiakin, jotka jäävät taidetta leimaamaan sittenkin, kun siitä tulee vanhaa taidetta.

Sanalle ”signifikantismi” ei löydy vielä nykyään paljon käyttöä emmekä oikeastaan tiedä löytyykö vastakaan. Laitanpa ehdolle, että tätä voisi käyttää taidesuuntauksen nimenä. Sana tarkoittaa merkityksellisyyttä. Suomen taiteessa eri taidesuunnista huolimatta on paljonkin merkityksellisyyttä. Taidesuunnilla on tapana ilmaantua jopa eri puolilla maailmaa samanaikaisesti. Ensin näkijät ja kokijat – mesenaatit ja galleristit – määrittelevät taidetta ja kohta myös taiteilijat omaksuessaan jonkin taidesuuntauksen itselleen mahdolliseksi jopa tietoisesti noudattavat tiettyä ajankuvaan kuuluvaa taidesuuntausta. Kun taiteilija haluaa ilmaista jotakin itselleen tärkeää, hän voi valita keinokseen jo hyväksytyn suuntauksen ja hänen on siten ehkä helpompaa omana aikanaan jo löytää tauluilleen ostajia.

Oma hieman suuresta maailmasta syrjäinen taiteen harrastajan maailmankolkka ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen suurten taidesuuntausten nousupaikkana. Mutta, mutta – suomalaisissa taiteilijoissa on paljon luovuutta ja kekseliäisyyttä – miksi ei sittenkään. Kaikki tietenkin on mahdollista – en tiedä minkälaisia nimityksiä taidesuuntauksista maailmalla nykyään käytetään, joten signifikantisimi sopii varmaan hyvin joukkoon.

Taideteos voi periaatteessa edustaa jopa useaakin taidesuuntausta – näitä arvioita taiteen tuntijat tekevät.

Mitä merkityksellisyys tarkoittaa. Voin tähän luonnehtia joitakin yksinkertaisia esimerkkejä – taiteilijat itse tietenkin töissään määrittelevät omaa ilmaisuaan. Merkityksellisyydessä voivat merkitä esimerkiksi väri (valkoinen – totuus, keltainen – tieto, punainen – rakkaus ja naisellisuus, sininen – elämä ja miehekkyys, vihreä – luonto, oranssi – ystävyys, lila ja peessi – kulttuuri, violetti – uskonto, kristillisyys), lukumäärät esimerkiksi tärkeysjärjestyksenä tai lukumääränä, sukupuoli naiseus ja miehekkyys luovuutena, jumaluuttena, geometria jne. Tässä on muutamia esimerkkejä signifikantismista – merkityksellisyydestä taiteessa. Paljastan tämän hieman suurena salaisuutena – itse taiteen harrastajana ja yleisönä katselen mielellään näitä asioita taideteoksissa . Tämä auttaa ajankäytöllisestikin, jolloin teoksia voi katsoa nopeammin pienemmässä ajassa. Toki pysähdyn taiteen äärellä myös mietiskelemään.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa