TarjaKaltiomaa Asioilla on tapana järjestyä. Yhteistyötä ja hyvää tahtoa tarvitaan.

Espoon suljetut sokkelot

  • Espoolaista menneisyyttä: Lippulaiva vuonna 2014.
    Espoolaista menneisyyttä: Lippulaiva vuonna 2014.
  • Uusi Ulappatori.
    Uusi Ulappatori.
  • Minne liikennevirrat vievät ja viedään?
    Minne liikennevirrat vievät ja viedään?

 

Espoolainen kaupunkisuunnittelu jatkaa kaupungin omaa traditiota: ylikulkuja, tunneleita, siltoja, meluesteitä. Kaupunkisuunnittelussa näkyy vanhojen vallitusten kannatus. Nykyaikainen avoin suunnittelu ei ole tavoittanut Espoota.

Jos Espoota ajateltaisiin omana kaupunkinaan, suunnittelussa otettaisiin huomioon paikallisten ihmisten viihtyisyys jopa läpikulkumaan kustannuksella.

Moottoritiet halkovat Espoota. Missään ei liikenteessä näy kylttejä, että oltaisiin Espoossa, on vain itään ja länteen.

Moottoritiet voisivat kehittyä kaupunkiväyliksi, joiden varrella on runsaasti rakennusmaata. Nopea työpaikkaliikkuminen siirtyy raiteille (metro, pikaraitiotiet), joten bulevardityyppiset tiet voisivat alkaa korvaamaan moottoritiet.

Miksi espoolaisten pitää keskellä kaupunkia kulkea hurjaa moottoritievauhtia paikasta toiseen? Tietokoneiden ja tekniikan avulla voidaan nykyään hoitaa suurin osa kiireistä.

Tehokas työajattelu leimaa kiireistä kaupunkiasumisajattelua edelleen. Jospa alkaisi saada osuutta elämän laatua koskeva ajattelu. Edelleen ihmiset tekevät töitä, mutta koska työn teettämisen tarve muuttuu ja jopa vähenee infrastruktuurin kehittymisen myötä, työhön ei ehkä tulevaisuudessa ole enää kiire mennä pikavauhtia, vaan työ alkaa joustaa ihmisen elämänlaadun kunnioittamisen suuntaan. Tämä voitaisiin vähitellen alkaa huomioida kaupunkisuunnittelussa.

Espoossa kaupunkina on paljon hyvää. Hyvää on myös kaupungin ominaislaatu monine keskuksineen. Kun tieväylät suunnitellaan niin, että niillä on mieluista ajella eikä ole kauhea kiire, käyvät meluvallit vähitellen tarpeettomiksi ja kaupungin ilmapiiri voi muuttua avoimemmaksi.

Kirjoitan tämän jutun, kun Länsiväylä (28. – 29. huhtikuuta 2018) kirjoittaa, että Laajalahdesta jäisi suunnitelmien mukaan pois tasoristeyksiä. Eikö ihmisten kannalta kuitenkin olisi parempi, että ei tehtäisi suljettuja sokkeloalueita, vaan liikkumista paikasta toiseen helpotettaisiin. Asenne nykyisessä kaupunkisuunnittelussa näyttää periytyvän jostakin keskiajalta.

Espoo on kaunis ja arvokas kaupunki, jonka kulttuurihistoria on maamme vanhinta historiaa. Monet espoolaiset kulttuuripaikat ovat luonnon paikkoja, joissa henkii vanhaa jopa kivikautista historiaa. Olisi hyvä, että Espoota kehitettäisiin huolella ja rakkaudella tämä huomioiden. Kertoo ehkä paikan suojelusta asenne, jolla vain pika pikaa ajetaan näiden rakkaiden paikkojen läpi, mutta nykyaikaista ajattelua voisi olla myös se, että niitä hieman avataan kulkijoille nähdä eikä vain kätketä. Kaupunkisuunnittelu on hidasta yhteistyötä ja siihen on monia näkemyksiä. Asukkaiden tunnetilojen huomioiminen kuitenkin varmasti ajan myötä kannattaa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Minulle, joka välillä vieraileen Espoossa, Espoo näyttäytyy hyvin rikkonaiselta. Mikä yhdistäisi Espoota ja espoolaisia? En haluaisin asua Espoossa.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Espoota yhdistää espoolaisuus ja se on suuri salaisuus. (Humoristinen runon pätkä). Itse olen syntyjäni oululaisia, mutta asunut Espoossa suurimman osan ikääni. Onhan se rikkautta, että meillä on useita kaupunginkeskuksia, jotka ovat omaleimaisia. Espoolaiset ovat hyvin koulutettuja ihmisiä ja myös hyvin toimeentulevia. Moni käy työssä Helsingissä, mikä on ollut leimaa-antavaa alueen liikenteelle ja on edelleenkin. Espoossa on paljon luontoa ja kaupunkimaisuuttakin ihan tarpeeksi. Kiva paikka asua, mutta ymmärrän hyvin ulkopaikkakuntalaisia, jotka kaupunkia vierastavat: ennen gps-laitteita oli varmaan mahdotonta löytää mihinkään perille.

Petri Hämäläinen

Suomi on Neukkula.

Lähiörakentamisen mukaan mennään.

Espoo on Suomen Los Angeles.

Kaikkialle pitää mennä autolla.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Tampereella on moninverroin pahempaa. Näin suunnitelmat asemaseudusta pienoimallissa. Ne meinaa rakentaa muurin keskelle kaupunkia!!
Surullisen kuuluisa rautatien kannelle tulevan areenan rakenneteen jatkoksi korkeita tornitalioja riviin.
Tampereella on tyypillistä että yksittäiset säilyneet suojelukohteen piilotellan rumien uudisrakennusten keskelle.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Monet kaupunkien ja taajamien alueilla sijaitsevat muistoisat alueet eivät usein edes ole vielä suojelukohteita, vaan ne usein ovat vain alueen asukkaiden lempipaikkoja, joissa voidaan käydä tuulettamassa ajatuksia. Miten näitä monesti jopa pyhinä pidettäviä alueita voisi suojella?

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa