TarjaKaltiomaa Asioilla on tapana järjestyä. Yhteistyötä ja hyvää tahtoa tarvitaan.

Toiminnallinen ajattelu 2

  • Kesällä ovat niittymme vihreät.
    Kesällä ovat niittymme vihreät.

 

Kirjoitin tammikuussa 2013 blogikirjoituksen toiminnallisesta ajattelusta. Tuolloin blogikirjoituksen innoittajana lienee ollut, että joogasta ja mietiskelystä on näkynyt mediassa runsaammin kirjoituksia kuin aiemmin. Sekä joogaaminen että mietiskely ovatkin varmaan lisääntyneet harrastuksina ja elämäntapailmiöinä. Joogaa ja mietiskelyä voi harrastaa ja harjoittaa elämässä muun toiminnan ja työn ohessa. Yleensä ihmiselle kehittyy yksilöllinen tapa harrastaa joogaa ja mietiskelyä itsetuntemuksen lisääntyessä.

Toiminnallinen ajattelu on oikeastaan nimenomaan mahdollista, kun on harrastanut joogaa ja mietiskelyä. Ihmiselle kehittyy kyky ajatella itsenäisemmin ja ajattelusta voi vähitellen muodostua helpompaa ja osa luonnollista arkea.

Toiminnallisen ajattelun kehittymiselle voi ihmisen elämässä joskus olla esteitä. Ajattelun esteitä saattavat olla esimerkiksi taloushuolet, huoli lähimmäisistä tai itsestä tai huoli tulevaisuudesta.

Ajattelua ei näiden huolien vuoksi tarvitse lopettaa eikä joogan ja mietiskelyn harjoittamista tarvitse huolien takia vältellä. Kyseessä tuolloin saattaisi olla tilanne, jossa estyisi tilanteen helpottaminen. Sen vuoksi kannattaa harrastaa hieman joogaa ja mietiskelyä jaksamisensa mukaan ja silloin on mahdollista, että tilanne alkaa helpottua, kun syntyy oivalluksia tilanteen helpottumiseksi.

Jos mielen päällä on sellaisia murheita, jotka ovat ajattelun esteenä, nämä murheet kannattaa käsitellä varovasti. Murheiden ja huolten syyt ja seuraukset voi saada itselleen selväksi esimerkiksi paperin ja kynän avulla. Kun tuottaa ajatuksissaan paperille piirroksia, sanoja tai lauseita, voi vähitellen alkaa nähdä oman alitajunnan sisältöä. Paperille tuotettuja piirroksia tai sanoja ei kannata heti alkaa tulkita, vaan katsoa niitä hieman myöhemmin, kun on kulunut aikaa esimerkiksi pari päivää tai pari kuukautta ihmisen oman tilanteen mukaan sopivasti.

Toiminnallisessa ajattelussa ihmisen kannattaa omien resurssiensa ja mahdollisuuksiensa mukaan olla elämässään aktiivinen kansalainen. Joskus toiminnallisessa ajattelussa on helpotus, kun voi esimerkiksi hankkia jonkin itselleen mieluisan esineen, mutta esineitten hankkimisessa ei kannata lähteä liioittelun tielle. Sen sijaan, että hankkii itselleen esineitä, voi myös katsoa niitä. Esineitten katsomista voi harjoittaa esimerkiksi taidenäyttelyissä, tavarataloissa ja museoissa. On velvollisuus itseään kohtaan toimia toiminnallisessa ajattelussaan niin, että ei aiheuta itselleen, läheisilleen tai yhteiskunnalle vahinkoa. Vahingon aiheuttaminen tahallaan ei (tavallisesti, ei juuri koskaan) ole hyvää ajattelua.

Toiminnallisen ajattelun harjoittaja saattaa hyötyä siitä, että valitsee jonkin värin itselleen mieluisimmaksi väriksi. Tämä väri voi sitten olla esimerkiksi eräänlainen turvaväri pukeutumisessa ja ympäristön tarkastelussa. Värienkin suhteen kannattaa olla riittävän varovainen ja pitää koko ajan realinen todellisuus mielessään.

Ajattelu voi aluksi olla melko kiihdyttävää, mutta siihen tottuu ajan myötä niin, että siitä tulee osa elämäntapaa. Ajattelun myötä ihminen voi rauhoittua ja sopeutua paremmin ja sopeutuminen yksilön kannalta olisi haitallista, voi sopeutua siihen saakka, että myöhemmin voi irtaantua rauhallisin mielin haitallisesta tilanteestaan. Ajatteleva ihminen tavallisesti huolehtii sekä omasta että toisen ihmisen edusta eikä aiheuta vahinkoa itselleen eikä toisille.

Tässä on linkki blogikirjoitukseen Toiminnallinen ajattelu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset